Hargai Masa

klik sini

Friday, March 11, 2011

Kebaikan membaca surat khabar

     Di Malaysia terdapat banyak surat khabar yang diterbitkan seperti Berita Harian, Utusan Malaysia, Kosmo, dan New Straits Times. Surat khabar ini diterbitkan pada setiap hari dalam pelbagai bahasa. Terdapat banyak kebaikan membaca surat khabar.
     Membaca surat khabar dapat menambahkan ilmu pengatahuan. Pembaca juga boleh mengemukakan pendapat mereka di dalam surat khabar. Gambar sesuatu peristiwa boleh digunting dan disimpan untuk rujukan masa hadapan ataupun dijadikan buku skrap.
     Sekiranya kita rajin membaca surat khabar, kita akan dapat mengetahui banyak peristiwayang berlaku. Sedikit sebanyak peristiwa yang kita baca dapat mematangkan pemikiran kita. Selain itu, kita dapat menjadikan peristiwa itu sebagai teladan dan pengajaran. Kita juga dapat membandingkan sesuatu kejadian ditempat lain dengan di tempat sendiri.
     Dengan membaca surat khabar murid dapat menambahkan perbendaharaan kata mereka. Selain itu murid juga dapat mengisi masa lapang mereka dengan sesuatu yang berfaedah. Hal ini dapat mengelakkan mereka terjebak dengan segala sosial seperti melepak. Sekiranya mereka rajin membaca (majalah didik) dan (minda pelajar) yang dikhaskan untuk murid akan dapat meningkatkan pencapain merekadi dalam peperiksaan.
     Rajin membaca surat khabar juga akan dapat melahirkan insan yang bermaklumat. Di dalam surat khabar terdapat pelbagai iklan. Melalui iklan ini, pembaca mempunyai pilihan tentang sesuatu barang ataupun perkhidmatan yang diingini. Di dalam surat khabar juga terdapat intisari rancangan televisyen.
     Sesungguhnya, membaca surat khabar banyak kebaikannya. Ibu bapa perlu merasang minat anak-anak membaca surat khabar. Sewajarnya, pihak syarikat surat khabar menurunkan harga surat khabar supaya mampu dibeli oleh semua lapisan masyarakat

4 comments: